Behept met slechte humor, greep hij naar de worteltjestaart.

“Goedemiddag.”
“Goedemiddag…”
“Ik ben op zoek naar een boek, maar het lijkt erop dat u het niet heeft liggen.”
“Ah, oké, en u bent op zoek naar…? Dan zoek ik het gewoon even op in de computer.”
“Het gaat om de nieuwe Gideon Grim.”
“Grim zegt u? Met één of twee m-en?”
“Eén m.”
“Hm, eens even kijken… Grim, G.C.?”
“Ja, dat is ‘m volgens mij.”
“Nee, inderdaad, die hebben we niet in ons assortiment. Net een week uit. Als u dat wilt, dan ik een exemplaar voor u bestellen…?”
“Oh nee, nee, dat is niet nodig. Ik kom later deze week nog wel eens terug dan.”
“Ja? Het is een kleine moeite hoor…”
“Nee, nee, erg vriendelijk, maar bedankt. Tot ziens.”
“Dag meneer en nog een fijne dag.”
“Eensgelijks.”

Twee dagen later. Dezelfde boekenwinkel.

“Goedemorgen.”
“Goedemorgen meneer, u ziet er uit alsof u een vraag heeft.”
“Dat klopt. Misschien dat u mij kunt helpen. Ik ben op zoek naar de nieuwe Gideon Grim…”
“Gideon Grim? Dat zegt me helemaal niets… Ik zal het even in de computer opzoeken.”
“Fijn.”
“Grim… Grim… Is het een Nederlandse schrijver?”
“Ja. Nederlandstalig.”
“Ik, eh, vind alleen sprookjesboeken… Oh, wacht. G.C. Grim? Is dat de schrijver die u bedoeld?”
“Ja, dat is ‘m volgens mij.”
“Het ziet er naar uit dat het boek deze week geleverd wordt. We hebben net deze week enkele exemplaren besteld. Waarschijnlijk zaterdagochtend in dit geval. Hij staat bij ons in het systeem als ‘Uitgesteld’, dus met zekerheid durf ik het niet te zeggen.”
“Ai, da’s jammer. Een reden staat er niet bij…?”
“Nee meneer, helaas niet. ‘Uitgesteld’ betekent meestal dat het boek zeker geleverd gaat worden, maar dat het net een paar dagen of soms weken langer kan duren. Ik zou eventueel een exemplaar voor u kunnen reserveren. Dan wordt u gebeld zodra het boek bij ons binnen is.”

Oh nee, nee hoor, dat is echt niet nodig. Ik kom later deze week of die week daarna nog wel eens terug. Ik heb geen haast.”
“Prima meneer. Had u nog andere vragen?”
“Nee, nee, erg vriendelijk, bedankt. Tot ziens.”
“Dag meneer. En een prettig weekend alvast.”
“Eensgelijks.”

Vijf dagen later. Dezelfde boekenwinkel.

“Een goedemiddag.”
“Hallo, hoe kan ik u helpen vandaag?”
“Ik ben vorige week ook al twee keer langs geweest, op zoek naar het nieuwe boek van Gideon Grim. Maar beide keren bleek het boek niet aanwezig of nog niet geleverd. Ik was in de hoop dat er inmiddels vorderingen op dat gebied zijn.”
“U treft het meneer. Die is toevallig net vanochtend binnengekomen. En volgens mij is er een exemplaar voor u opzij gelegd… Eh… Ja, kijkt u eens. De nieuwe Gideon Grim “voor de meneer met de vriendelijke lach en de bijzondere baard”, zoals mijn collega het heeft omschreven.”
“Oh…ja, ja… Alleraardigst, maar, eh, erg onnodig. Het zou zonde zijn om het boek daadwerkelijk aan te schaffen, moet u begrijpen. Een “flutdebut” zou ik zelfs willen zeggen. Het lijkt me niet dat u daar ook maar één exemplaar van gaat verkopen. Ik wens u een fijne dag!”
“Men… eh, meneer?”

Vrij naar de worteltjestaartmop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *